Ergonomie na Home Office

Už jste si zařídili Home Office?

Průvodce Home Office: právní předpisy, návrhy vybavení a užitečné tipy 

  • Nabídka a poptávka po zařízení Home Office se v průběhu let neustále rozšiřuje.
  • Koronavirus a související opatření v oblasti sociálního distancování tento trend urychlily.
  • Která řešení vám pomohou efektivně pracovat z domova?

    Je práce z domova všelék?

    Pro mnoho zaměstnanců a osob pracujících na volné noze jsou nyní čtyři stěny domova pracovištěm, ať už jde o běžnou praxi nebo o novinku kvůli nejnovějším opatřením k zabránění šíření pandemie. Pokud dodržíte pár pravidel, můžete pracovat dokonce efektivněji z domova než v práci – zde se dozvíte, jak na to!

    Výhody práce z domova:
    • Žádné dojíždění
    • Lepší koncentrace než v (otevřených) kancelářích
    • Lepší rovnováha mezi prací a soukromým životem


    Nevýhody práce z domova:

    • Žádné jasné oddělení práce od volného času
    • Možné rozptýlení členy rodiny
    • Nedostatek přímé koordinace práce s kolegy


    Zařízení Home Office – vybavení je klíčové

    Home Office může být různý a záleží na prostorových možnostech – od malého rohového koutu až po celou samostatnou místnost. Můžete dokonce pracovat u svého kuchyňského nebo jídelního stolu, i když by bylo lepší oddělit pracovní a volnočasové prostory. Dává tedy smysl mít vyhrazený pracovní prostor, který pokud možno splňuje ergonomické požadavky.

    • Technologie: samozřejmě nemůžete pracovat na dálku bez telefonu a připojení k internetu. Užitečné jsou také různé komunikační nástroje a řešení pro koordinaci různých projektů.
    • Vlivy prostředí: světlo, teplota a hladina hluku jsou také důležité faktory, pokud jde o produktivitu práce. Zejména osvětlení často nesplňuje minimální standardy, a proto může dobrá stolní lampa pomoci chránit váš zrak a zvyšovat vaši koncentraci.
      Více o dokonalém pracovním prostředí >>
    • Stůl: (multi-)funkční řešení jsou zvláště oblíbené v malých pracovní prostorech. Dodržování zásady čistého stolu je také dobrý způsob, jak si zachovat duševní rovnováhu. Chytré produkty mohou pomoci:

    Práce z domova: právní pohled

    I při práci z domova stále platí vztah zaměstnavatel – zaměstnanec a odpovídající práva a povinnosti. Příklady těchto principů zahrnují:
    • Společná rozhodnutí: zaměstnanec a zaměstnavatel se musí vzájemně dohodnout na přesunutí pracoviště z kanceláře domů.
    • Povinné přestávky: při práci delší než šest hodin je vyžadována přestávka v délce alespoň 30 minut.
    • Dostupnost: zaměstnanec musí být k dispozici během sjednané pracovní doby; nemusí být k dispozici ve svém volném čase.

      Průvodce Home Office – Tipy pro vaši organizaci

      Jaký je nejlepší způsob, jak začít den?

      Pravidelná ranní rutina: začněte každý pracovní den zhruba ve stejnou dobu (plus mínus 15 minut). To vám pomůže udržet rytmus a váš tým si zvykne na vaši dostupnost.


       Jak udržet soustředění při práci z domova?
      Čerstvý vzduch a pohyb: než začnete pracovat, dopřejte si čerstvý vzduch. Procházka kolem bloku nebo rychlá jízda na kole jsou dobré způsoby, jak začít. Také vám pomohou soustředit se po celý den.


      Máte při Home Office nárok na přestávku na oběd?

      Přestávky na oběd: všichni samozřejmě víme, že bychom si měli udělat přestávku na oběd. Stres nás však často nutí oběd vypustit. Měli byste si vědomě udělat přestávku a pokusit se o to v obvyklou dobu jako při práci v kanceláři. Je důležité, abyste se na přestávku přesunuli do jiné místnosti a nebrali si s sebou telefon. Dejte svému týmu vědět, že máte přestávku a nejste k dispozici. Můžete také přesměrovat své hovory na kolegu, který přestávku nemá. Přestávky na oběd jsou vhodné k nadechnutí se čerstvého vzduchu.


      Jak se protáhnout během práce z domova?

      Vstaňte od stolu a často se pohybujte: i když jste zaujatí svou prací, je důležité vstávat a pravidelně se pohybovat. Zaměřte se na zhruba 5 minut za hodinu. Telefonáty můžete využít jako příležitost projít se po bytě. Nezapomeňte na hydrataci; v pravidelných intervalech si dopřejte teplý nebo studený nápoj.


      Jak zařídit ergonomické pracovní prostředí?

      Pro zařízení Home Office potřebujete víc než jen laptop/notebook: v ideálním případě byste si měli vzít z kanceláře monitor. To nejen snižuje námahu vašeho krku a zad, ale také vám umožní pracovat efektivněji.


      Kde je nejlepší zařídit si domácí kancelář?

      Najděte si pohodlné místo: ideální jsou ergonomické židle, ale málokdo z nás doma kancelářské židle má. Používejte židli s opěradlem a snažte se u stolu vždy sedět vzpřímeně a pohodlně. Prosím, nepracujte z postele. I když se to může první půlhodinu zdát velmi pohodlné, dlouhodobě vám to zatíží záda a sníží motivaci. Další tipy pro ergonomické pracovní prostředí >>


      Jak zůstáváte v kontaktu se svými kolegy?

      Řešení problémů po telefonu: jsou některé věci, které byste normálně probrali se svými kolegy nebo spolupracovníky osobně. Nepište e-maily; zavolejte dané osobě nebo uspořádejte videokonferenci. To předchází nedorozuměním a pomáhá udržovat důležitý osobní kontakt.


      Jak po práci vypnout?

      Zažijte si večerní rutinu: mnozí mají problémy vyjít z „pracovního režimu“ na konci dne, když pracují z domova. Večerní rutina to může vyřešit. Je důležité stanovit si čas, kdy chcete práci ukončit. Vypněte počítač a zavřete dveře do kanceláře, pokud nějakou máte. Po práci je dobré vyjít na čerstvý vzduch. Můžete si odpočinout na balkóně nebo jít na procházku. Sport vám pomůže vyčistit si hlavu a snížit hladinu stresu.


      Jak můžete efektivně pracovat z domova, když je tam vaše rodina?

      Nastavte si pravidla: většina lidí není během pracovní doby doma sama. Je dobré dohodnout se s rodinou nebo lidmi, se kterými žijete, na pravidlech, abyste mohli pracovat bez vyrušení. Například zavřené dveře mohou znamenat „Nerušit“.


      Jak při Home Office dodržovat ochranu osobních údajů?

      Při práci z domova i nadále platí předpisy o ochraně osobních údajů: při práci doma i v kanceláři se na vás samozřejmě vztahují stejné zákony na ochranu osobních údajů. Nenechávejte dokumenty volně ležet doma a při odchodu od pracovního stolu zamykejte počítač. Neměli byste důvěrně telefonovat před svou rodinou nebo lidmi, se kterými žijete.


      Jaký je nejlepší způsob práce doma?

      Jděte vlastní cestou: někteří lidé považují za důležité připravit se každé ráno, jako by odjížděli do práce. Lépe se cítí při představě, že jdou do práce, než že sedí doma. Jiní preferují pohodlné oblečení. Pro někoho je snazší nenechat se rozptylovat. Promluvte si s kolegy o tom, jak situaci řeší oni. Každý si však musí najít svou vlastní cestu, na které se cítí nejpohodlněji. Nastavte si pravidla, která si myslíte, že potřebujete, a snažte se je dodržovat. Pokud vám chybí osobní komunikace s kolegy, uspořádejte videohovor o přestávce na kávu a povídejte si s nimi stejně jako v práci.